Thank you

FACEBOOK

Thursday, June 23, 2011

8 Langkah Mengatur Kewangan

Sebelum anda mempertimbangkan mencari pekerjaan dengan gaji lebih tinggi, mengawal kewangan adalah pekerjaan pertama yang wajib anda selesaikan. 

Anda harus membuat anggaran pendapatan dan perbelanja keluarga. Perhatikan baik- baik apa yang anda lakukan, apa yang anda habiskan, dan apa yang anda simpan.

Apakah langkah yang boleh anda ambil?


1 Identifikasi prinsip hidup anda
Apa yang penting bagi anda? Sebagai contoh, adalah mana yang lebih penting antara gaji yang tinggi dengan kerja lembur versus menghabiskan waktu berkualiti bersama keluarga anda? Buat daftar tersebut dalam jelas sehingga mudah anda pelajari.


2 Tetapkan tujuan kewangan.
Tujuan anda harus mencerminkan nilai-nilai peribadi anda.


3 Menuliskan sumber-sumber pendapatan.
Bagi kebanyakan orang, ini adalah bulanan atau gaji bulanan. Kenal pasti jumlah bulanan. Mungkin ada tambahan lain? Tulis semuanya.


4 Tulis perbelanjaan yang anda keluarkan.
Untuk apa? Makanan, gas, sewa, atau pembayaran kereta , setiap satu sen yang anda belanjakan harus ditulis.


5 Tinjau kembali hutang anda.
Kumpulkan semua hutang anda, kira berapa jumlah setiap bulannya. Ambil kalkulator, ambil nafas dalam-dalam, dan kira hutang anda dengan adil.


6 Buat perancangan
Lihat pengeluaran wang anda dan cuba untuk menentukan cara untuk menjimatkan wang.


7 Mengawal pengeluaran.
Sekarang waktu untuk hidup di dalam perancangan anggaran anda. Menyimpan notebook, atau menggunakan komputer genggam. Catat jumlah setiap kali anda melakukan pembayaran, menulis cek, atau membeli sesuatu.


8 Evaluasi perancangan anda.
Apakah anda menghabiskan lebih banyak daripada yang anda telah anggarkan? Jika demikian, bagaimana sikap anda terhadap pengeluaran itu? Jika demikian mengevaluasi kembali perancangan yang telah anda buat.

No comments:

Post a Comment